Woestijntocht

Route

Na een paar honderd km over de asfaltweg Sebha-Ghat rijden wij zeven dagen off-road over zand en gruis. Wegen zijn hier niet aangegeven en wegenkaarten zijn er onbruikbaar. Toch weten onze chauffeurs feilloos de weg te vinden, zonder kaarten of technische hulpmiddelen. Het is duidelijk dat zij hier vaker hebben rondgereden.

Met enige moeite kunnen we onze route aanwijzen op de landkaart. Het is duidelijk dat we de eerste vier nachten afwisselend kamperen in het Akakus gebergte en de Ouan Kasa zandzee. Op de vlakke strook tussen deze twee gebieden staat een politiepost (foto 22), waar onze politieman het bekende formulier gaat overhandigen.

Daarna trekken we verder oostwaarts en zijn er drie dagen grotere afstanden te overbruggen. Door het massief van de Messak Mellet (foto 23) bereiken we de Murzuq zandzee, waar we één nacht staan. Daarna in noordoostelijke richting langs de zandzee over steenwoestijn, eerst naar Wadi Mathendous (foto 24) en zijn rotskunst. Vandaar bereiken we in Germa weer de bewoonde wereld, we bekijken hier de opgravingen van het oude Garama (foto 25-27) en rijden dan voor de laatste nacht de Ubari zandzee met zijn zoutmeertjes binnen. Vandaar keren we terug naar Sebha en per vliegtuig naar Tripoli.

Landschap en bezienswaardigheden

De foto’s van de ochtend-wandelingen (foto 7-11) laten de afwisseling in landschappen zien, kijk voor meer foto’s bij zandzeeën en Akakus. Andere bezienswaardigheden onderweg zijn de bizarre patronen in het zand en de duizenden jaren oude rotskunst. En dan hebben we ook nog een paar ontmoetingen met Toeareg bewoners en hun kamelen. En zelfs hier vinden we planten en dieren.

Rijden over zand

De chauffeurs beheersen het rijden over zand tot in de puntjes. Op lange, vlakke stukken halen we wel 100 km/h. Dat wil wel eens een stofwolkje opwerpen (foto 13). Soms moeten de chauffeurs zich even uitleven op de steile hellingen, het is moeilijk de auto exact op de top te stoppen zodat je later weer verder kunt (foto 14-18). Maar ook op vlak terrein kan je met een 4W-drive vastlopen in mul zand, zoals de keukenwagen overkomt (foto 19-21). Klik hier voor meer actiefoto’s van auto’s in het zand.

Dagindeling en verzorging

De dagen hebben een vaste indeling. Na het ontbijt zetten we onze spullen klaar bij de auto’s en gaan we onder leiding van Abdullah te voet vooruit (foto 7-11). Ondertussen worden de auto’s ingeladen en rijden zij ons later achterop. De ochtendwandeling is doorgaans een uur, een prettig begin van de dag, bij aangename temperaturen. Te voet ervaar je het landschap indringender dan vanuit de auto.

De rest van de dag zijn er diverse stops (koffie, lunch), meestal op beschaduwde plekjes. De lunchpauze neemt al snel twee uur. Aan het einde van de middag wordt de kampeerplek gezocht, soms gaat dat vlot en soms wat moeizamer door onenigheid tussen de partijen (chauffeurs onderling, Abdullah, onze reisleiding). Maar ach, voor donker staat de tent altijd overeind. Het avondeten wil dan nog wel eens enkele uren duren, wij eten het op bij het licht van een lamp en kaarsen. Lastiger is het voor de koks die de maaltijd moeten toebereiden bij zulk schaars licht! Klik hier voor meer informatie en foto’s van het logies en de maaltijden.

De nachten zijn niet koud, daarom gaan steeds meer reisgenoten in hun slaapzak buiten slapen. Dat levert de 5e nacht lichte paniek als een onweer op korte afstand langs drijft. De sterrenhemels zijn prachtig, maar de maansikkel is soms een spelbreker. Opvallend is de nachtelijke stilte, dat kennen wij niet meer in eigen land.